Pil höger Pil vänster Pil ned Pil up Kaldender Stäng Ladda ned Redigera Fel Notifikation RSS Sök Stjärna Ladda upp Skriva Blixt Stopp Soptunna Vind Vågor Gran Löv Sol Stuga Vattendroppe Eld Fiskben Position Karta Statistik Glödlampa Naturlig försurning Gift Begränsad miljöpåverkan Stäng Meny Minus Plus Minus med cirkel Plus med cirkel
Hoppa till innehåll
Meny Stäng Sök Stäng

3.1.1 Basmått

Nedan visar Sundsvalls kommuns mått vid gatuutformning. God standard ska användas. När detta ej är möjligt ska gatuavdelningen kontaktas för att avgöra om undantagsmått kan användas eller inte.

 

God standard – detta ska användas Möjliga undantagsmått Kommentar till undantag

Parkering:

Parkeringsplats 2,5 x 5 m 2,3 x 5 m Svårt att lasta och packa bilen.
För rörelsehindrade 4,5 x 5 m 3,7 x 5 m Platser invid varandra kan dela på extra utrymme
Kantstensparkering (max 2 rutor ihop sen släpp 2meter) 2,5 x 5 m 2,3 x 5 m Kräver god precision och liten bil, Risk att den blockerar körbanan.
Rörelsehindrade, kantsten (max 2 rutor ihop sen släpp 2meter) 2,5 x 7 m

3,0 x 7 m vid nybyggnation av gata

2,3 x 6 m Fungerar ej för de i störst behov.
Cykelparkering 0,75 x 1,5 m 0,6 x 1,5 m Olika höjd för cykelstyre krävs
Cykelparkering lådcyklar 1200 x 1,5 m
MC 2 x 3,5 m 1,2 x 3 m Maximimått för lätt MC
Lastbil/Buss 4 x 30 m 3,5 x 25 m Tvärställd parkering med gott om utrymme att backa ut
Lastzon, kantsten 2,5 x erfordlig längd

Bredd 3,0 vid nybyggnation av gata

Backningsutrymme 7 m 6 m Flera backningar krävs för att komma ut
Parkeringsyta 25–30 kvm/bil inklusive köryta Beror på ytans mått och form

Körfält:

God standard – detta ska användas Möjliga undantagsmått Kommentar till undantag
Körfält, huvudgata 3,25 m 3,25 m Minimikrav 3,5 mellan fasta hinder
Körfält, uppsamlingsgata 3,25 m 2,75m Gemensamt körfält, minimikrav 3,5 mellan fasta hinder
Körfält, bostadsgata 2,75 m 2,25 m Minimikrav för LB, parkerade bilar kan hindra framkomlighet, minimikrav 3,5 mellan fasta hinder
Gångbana 2,2 m 1,4 m Under 2,2 kan medföra dyrare vinterväghållning och sämre tillgänglighet
Passage för gående 1,5 m 0,9 m Motordrivna rullstolar är 0,9 meter
Enkelriktad cykelbana 2,2 m 1,6 m Under 2,2 kan medföra dyrare och i vissa fall omöjliggöra vinterväghållning
Enkelriktat cykelfält 1,2 m 0,8 m Ej vingelutrymme
Dubbelriktad cykelbana 2,5 m 1,8 m Under 2,2 kan medföra dyrare vinterväghållning
Dubbelriktad gång- och cykelväg, separerad m linje el. mtrl 4,2 m (1,9+2,3)  4 m (1,75+2,25) Minskat utrymme för gående möten svårt
Dubbelriktad gång- och cykelväg, centrum 4,2 m 2,2 m Endast möjligt mycket korta sträckor <50m Bredd under 2,2 kan medföra dyrare vinterväghållning
Dubbelriktad gång- och cykelväg perifer 3,2 m 2,2 m Endast möjligt mycket korta sträckor <50m Bredd under 2,2 kan medföra dyrare vinterväghållning
Gång- och cykelväghuvudstråk 4,2 m 3,5 m Obehindrat möte 2 cyklister + 2 fotgängare ej möjligt

Vändplatser:

God standard – detta ska användas Möjliga undantagsmått Kommentar till undantag
Vändplats renhållning radie 11 m radie 9 m Ingen snö får lämnas i vändområdet
Vändplats lastbil/buss radie 15 m radie 13,5 m Ingen snö får lämnas i vändområdet
Andra vändmöjligheter Slinga eller T-korsning

Korsningar:

God standard – detta ska användas Möjliga undantagsmått Kommentar till undantag
Liten Cirkulationsplats radie 16 m radie 15 m Överkörningsyta med ev. arbetsmiljö- och komfortproblem
Större cirkulationsplats Utredning krävs Reservera radie på minst 25 m radie i plan
 

Busshållplatser:

God standard – detta ska användas Möjliga undantagsmått Kommentar till undantag
Fickhållplats 3,5 m djup 2 m djup Buss står delvis i körbanan
Körbanehållplats 0 m djup
Timglashållplats 0 m djup

fribredd 3,5

Hållplats med> 1 buss Utredning krävs

Oskyddade trafikanter:

God standard – detta ska användas Möjliga undantagsmått Kommentar till undantag
Övergångsställe 3 m 2,5 m Ett övergångsställe får inte ha kortare linjer
Övergångsställe + cykelöverfart 6 m 3,5 m Minst 2,5 m övergångsställe + släpp för cykel
Gångpassage Som övergångsställe utan målning
Refug vid övergångsställe 2 m 1 m Cykel respektive barnvagn kan ej stanna på vägen. Ev. skylt riskerar att bli nerkörd
Tillgänglighet, synskadad 1 m 6 cm 0,7 m 6 cm Smalare riskerar att missas med käpp
Tillgänglighet, rörelsehind. 1 m 1:20 0,9 m 1:12 Bred permobil, risk för bakfall för rullstol vid större   lutning