Gång och cykelvägar
Sundsvalls kommun har som målsättning att öka andelen gång- och cykelresor i kommunen.
I synnerhet ska följande beaktas:
- Genhetskvot och restidskvot – Särskilt viktigt vid utbyggnad av nya områden
- Separering från biltrafik – Ytor avsedda för endast gångtrafik bör alltid separeras från biltrafik. Cykel separeras alltid från biltrafik vid hastigheter över 30 km/h. Moped klass 2 tillåts på cykelbanor men kan förbjudas med skyltsättning om nödvändigt
- Enkelriktning av cykelvägar/banor/fält – I stadsmiljö, där det är tätt mellan korsningar, bör cykelvägnätet vara enkelriktat. Utanför stadskärnan där korsningarna ligger mindre tätt, är dubbelriktade gång- och cykelvägar emellertid ett fullgott alternativ.
- Separering av gående och cyklister – Där cykelflödena är stora och/eller cyklisternas hastigheter är höga bör gående och cyklister skiljas åt. På alla huvudstråk ska separering ske som minst med en målad linje. I de centrala delarna av staden med mycket gång- och cykeltrafik bör det vara olika material på en delad gång- och cykelbana.
- Säkra överfarter – Passagepunkter utformas enligt riktlinjer ovan samt typritningar.
- Erforderliga bredder – Avgörs av gång- och cykelflöden. Kantstensparkering, eventuell skyddszon, samt möjligheten för drift och underhåll. Utgå från basmått ovan samt att rekommenderade minsta avstånd till sidohinder vid friliggande gång- och cykelbanor ska vara 0,6 meter, parksoffa 1 meter, träd 2 meter och kompakta hinder 1,25 meter enligt SKRs handbok ”Mobilitet för gående, cyklister och mopedister”.
- Materialval – Gång- och cykelvägar bör alltid vara hårdgjorda ytor, cykelbanor beläggs med asfalt. Om det är lämpligt med avseende på omgivande miljö kan gångbanor även vara av grus eller plattor. Detta avgörs i dialog med kommunen. Bekvämlighet, framkomlighet, funktionalitet och trafiksäkerhet prioriteras framför gestaltning
- Förstärkt belysning och sikt – Utgångspunkten bör vara att gång- och cykelvägnätet ska vara befriat från mörka tunnlar, täta buskage och ödsliga passager. Platser och sträckor med bristfällig sikt ska åtgärdas omgående. Övergångställen och viktiga punkter för gång och cykel ska ha förstärk belysning enligt kapitel belysning – Länk här
- Enkel och tydlig vägvisning – Anger riktning och avstånd lokalt och regionalt. Vägvisning för cykeltrafik bör vara enhetlig och av samma standard i hela centralorten.
- Säkra och smidiga cykelparkeringar – Cykelparkeringar ska placeras nära målpunkten, närmare än motsvarande bilparkering. De bör förses med god belysning och tak, se måttabell och ”Mobilitet för gående, cyklister och mopedister”, hos SKR för ytterligare rekommendationer.
- Drift och underhåll Det är viktigt för drift- och underhållsarbetet att ytorna lätt kan plogas, och att det finns gott om plats för snöupplag. Det är även viktigt med bra avrinning, så att det inte skapas is och risk för halka när snö tinar och fryser till.