Pil höger Pil vänster Pil ned Pil up Kaldender Stäng Ladda ned Redigera Fel Notifikation RSS Sök Stjärna Ladda upp Skriva Blixt Stopp Soptunna Vind Vågor Gran Löv Sol Stuga Vattendroppe Eld Fiskben Position Karta Statistik Glödlampa Naturlig försurning Gift Begränsad miljöpåverkan Stäng Meny Minus Plus Minus med cirkel Plus med cirkel
Hoppa till innehåll
Meny Stäng Sök Stäng

Kollektivtrafik

Kollektivtrafiken i kommunen utgörs i dagsläget av både buss- och tågtrafik. Kollektivtrafiken ska vara attraktiv och miljöerna runt hållplatserna ska utformas för att vara trygga och trivsamma för resenärerna.

 

Utformning av busshållplatser

Busshållplatser bör placeras på ett sätt som passar den specifika hållplatsens upptagningsområde. Busshållplatser ska byggas enligt Sundsvalls kommuns typritningar. Busshållplatser bör helst inte placeras i backar.

 

Avståndet mellan busshållplatserna varierar beroende på busslinjens funktion

  • Länstrafik: 800–1000 meter
  • Stadstrafik: 300–400 meter, det lägre gäller skolor och större arbetsplatser.
  • Pluslinjer: 200 meter eftersträvas

En busshållplats bör placeras:

  • efter gatukorsning
  • efter övergångsställe
  • före cirkulationsplats

 

För att inte riskera att sikten skyms vid ett övergångsställe bör ett mått på minst fem meter eftersträvas mellan övergångsställe och bussens bakre del. Hållplats får inte läggas närmare än tio meter före övergångsställe. Cykelbana som dras fram i anslutning till hållplats förläggs bakom väderskyddet.

Alternativt leds cykeltrafiken ut i körbanan före hållplatsområdet vilket innebär lägre trafiksäkerhet. I vissa fall, exempelvis vid skolor, bör räcke placeras mellan cykelväg och hållplatsområdet för att skydda på- och avstigande resenärer.

För att upprätthålla god sikt bör en hållplats inte förläggas i en kurva. Hållplats i en ficka i ytterkurva med stor radie kan accepteras.

Hållplats ska placeras minst 10 meter från korsning. Om hållplats ska placeras närmare korsning än 10 meter eller i T-korsning kan detta beslutas om det bedöms vara lämpligt genom en lokal trafikföreskrift.

Busshållplatser i ytterområden med riktning mot centrum bör utrustas med cykelparkeringsplatser med tak. Där behov finns gäller detsamma även för busshållplatser i stadstrafiken. Hur stort behovet är beror på antalet boende och deras avstånd till hållplatsen. Ett längre avstånd än 500 meter gör att behovet av cykelparkering ökar. När cyklar är parkerade i cykelställen ska det fria utrymmet runt vara minst 2,2 meter.

Vid busshållplats där väderskydd saknas placeras fundament samt hållplatsstolpe i förlängning av ledstråk,  i bakkant av gång och -cykelbanan  enligt typritning.