3.2 Vägområde i detaljplan
I tidiga planeringsskeden av nya områden är förutsättningarna osäkra. Det innebär att förutsättningarna i byggskedet oftast skiljer sig från de ursprungliga tankarna, vilket i sin tur kan påverka till exempel bredd på vägområde och behovet av parkering. Därför är det viktigt att redan i tidiga skeden beakta möjliga framtida ändringar av områdens funktion och användning och avsätta ”flexibla” trafikytor som i byggskedet kan omvandlas och användas för att klara olika trafikslags behov.
Viktigt är också att plats avsätts för snöupplag, träd, grönska, diken med mera. Vägområdet behöver rymma så mycket mer än bara körytan. I detaljplaneskedet bör gator och vägar förprojekteras så att ytor säkerställs. Detta är extra viktigt i kuperade områden.
Radier vid till exempel vändplaner bör undvikas i detaljplaner då det försvårar arbetet med fastighetsgränser. Området bör istället läggas som en rektangel även om vändplanen byggs cirkulär.
Sundsvalls kommun arbetar för att främja en mer hållbar samhällsutveckling och det är därför centralt att arbeta för alternativ till bilen, så som attraktiv kollektivtrafik och gång- och cykeltrafik. Dock är bilen det dominerande transportmedlet och biltrafiken måste därmed hanteras.